Sunday, July 30, 2006

Roma o data

Am citit pe un blog cuvantul Roma si - proustiana din fire... adica imi sare memoria involuntara ca marioneta cu resort - am alunecat imediat in ceva amintiri demult scrise. Urmeaza un jurnal de calatorie din (mai multe) parti. Fara poze. (stupoare si rumoare in public!)



"Fa caldo!"
"Hm.. cum se zicea 'nu inteleg' in italiana?" De fapt intelesesem, dar in momentul acela nu ma hotaram daca sa ii raspund in engleza sau sa ii spun pur si simplu ca nu inteleg ce zice, ca sa eliminam posibilitatile de neintelegere.

Ma urcasem in tren spre Stazione Termini, buricul Romei, cu sufletul plin de nesiguranta - necunoscutul, mai ales in tari straine - imi da o stare de incerta bucurie a locurilor pe care o sa le vad, umbrita de trivialitati de genul "ma descurc oare cu labirintul care e de obicei transportul in comun? off... o sa intreb pe cineva.. daca italienii astia nu vorbesc engleza?" (nota autorului: este momentul sa adaug italiana imediat sub germana pe lista. Cred ca totul sta in pavilionul urechii. Daca e suficient de mare sa stea confortabil un Neghinita acolo care sa sufle traducerile, e ok. Eu nu inteleg nimic din limba asta.)

Ma asezasem la geam - singura pe 2 banchete albastre - ceea ce imi oferea putina siguranta, prezentele umane imi dau de obicei o vaga stare de discomfort. Tocmai "pleca gara", cum zicea fostul meu instructor din scoala de ghizi montani, care mi-a schimbat viata cu lingurite egale de miere si fiere, cand pe bancheta din fata mea s-a trantit nepasator un individ spre 40 de ani, blugi, camasa vargata cu dungulite albastre, pulover alb aruncat strengareste dupa umeri, vag inceput de burta si chelie (stil ozn aterizat pe crestet) - si cu asta am acoperit stereotipurile negative dupa care se uita femeile - a, si ochelari de soare Ray Ban. Negri. Din cauza lor, l-am masurat o data, apoi l-am ignorat. Dintre toti oamenii care ma jeneaza, cei cu ochelari de soare negri sunt cei mai rai. Imi place sa vad unde zboara privirea, ce spune fata fara cuvinte. Fara ochi, figura e inexpresiva, impenetrabila, sfinx viu.

Bref, imi faceam vant in gol cu harta Romei si ma uitam, si in vant, si in gol, la maidanele stropite cu maci de langa calea ferata.

No comments:

Post a Comment