Sunday, January 29, 2006

Nostalgie - Gura Portitei


Vorbeam despre Gura Portitei pe baza unei fotografii (nu, nu e cea din stanga, desi chiar de acolo e - primul rasarit de soare prins la mare)... si m-am gasit amintindu-mi cu drag de prima si - slavita fie barba lui Mahommed - singura incursiune de pana acum in limbo-ul ala terestru.

Am fost in 2001, cu trupa vesela de atunci. Pe vremea aia plecam cu rucsacii doldora de mancarica.. cu aragazul de campanie dupa noi, jos palaria la bucatar ;-). Auziseram noi ca locsorul ala e heaven on earth. Ei bine, au fost 7 zile de cosmar.

Pe vreme aia era un nenorocit de.. de.. cum sa va explic.. am crezut ca am ajuns in rai... Pe mana dreapta mare, cu golfuletz la discretie de facut skinny dipping sub clar de luna, pe stanga balta.. ma rog, lac. Intre - o felie de pamant de 2-300 m latime. 1 "magazin"/alimentara, 1 terasa jumate, 1 mancatorie pe baza de peste. Nu tu oameni, nu tu urlete, nu scandal... liiiiniste. Heaven, ce mai. Bine.. am facut 12 ore cu tren, autostop si autobarca.. trecem cu vederea. Prea e frumos. Ne uitam si nu ne mai saturam.. retrospectiv, imi aduc aminte ca inafara de mare si camp, nu prea era mai nimic de admirat.. da' ce bine era ca era pustiu :-D

Miracolul nici macar n-a avut bunul simt sa dureze 3 zile, ca orice miracol respectabil. Ci doar pana seara, cand a aparut primul stol de tzantzarii iadului. Nu face nimic, suntem dotati! Din corturi au inceput sa iasa Off, Autan si alte smacoline, de intins, sprayat sau alte variante uz extern - noua, si intern- tantarilor. A aparut chiar si o lumanare anti bazaitori. Toata lumea se mazgalea vesel cu unsorile, cu un ranjet satisfacut... Fara sa auzim plescaitul pofticios al bestiilor, care au adulmecat aromele si au zis "Mmm... lunch!!", au dat de 2 ori din aripi slobozind strigatul de lupta Banzaaaaai! si s-au infipt
boinggg!!! Spre amuzamentul nostru, care am inceput sa aplaudam. Care pe unde era lovit: gat, frunte, brate, glezne.

Trupele (noastre) se regrupeaza pentru revizuirea tacticii si fac urgent schimb de unsori. Acum suntem unsi cu toate alifiile, la propriu. Tantarul de Bucuresti ar fi avut bunul simt sa isi ia delicat talpasita. Insa tantarul de delta nu are nasul asa fin - fie vorba intre noi, are o trompa de-a dreptul elefantina! - si este mai badaran, asa ca am auzit un nou zgomot de cinel
"come and geeeet it!!!" si ne-am retras strategic in corturi, intrebandu-ne daca 1. trec prin panza; 2. o fi prin preajma fantoma lui Hitchcock care face un horror postmortem cu noi in rolurile principale.

Solutia de compromis: cat a batut vantul dispre lac, in ciuda celor jdemii de grade de afara, in zapuseala aia de noapte, noi stateam imbracati ca toamna, lasand la mila soartei doar cateva peticele de piele.. fetzele aratau, de exemplu, ca atinse de rujeola.

O alta solutie de compromis: pe digul din fata cortului, cat mai aproape de mare, foc! cu muuuult fum.. kinda cute.. o chitara, o atentie, un vin.. Vin?! de unde atata? Falimentara aia mizerabila nu beneficia decat de o posirca la 2 litri, pe care in conditii normale oamenii o folosesc la salata, pe post de acid acetic. Ma rog. Pana si aia a devenit potabila cand am constatat ca unica fantana a locului avea un maaaare anunt,
apa nepotabila.

Draci, astia fac misto, treci de scoate apa. Nu faceau misto. Apa avea o frumoasa nuanta de sienna arsa, cu irizatii verzi - de la mâl, si cu suspensii..uite, misca!! Nu face nimic, cumparam apa minerala. Daca avem de unde.. au adus apa!! Fuga-fuga.. yuck. E calda. Nu, e fierbinte!! (De atunci detest cu toata fibra mea apa Borsec. cand o vad, ma apuca setea, si nu in sens bun)

Alte frumuseti ale zonei? 1 singura crashma/bar de plaja, cu bauturi calde si putine, muzica nasoala si scaune de plastic. Ah.. dar am uitat pestele! Satui de conserve (
citeste: satui de sapat pe sub corturi dupa conserve), intr-o buna zi cu soare (n-am vazut un nor, cat am stat. Jumate aveam insolatie, jumate arsuri) ne-am gandit sa luam masa pe strasse, la crashma cu pretentii de cherhana. Stupoare, gasim masa. Peste 20 de minute, primim si meniul. Comanda se ia cu greu.. asta n-avem, asta dureaza mult, asta s-a terminat.

Dupa 1 ora jumate vine si mancarica.. care ne sta fara exceptie in gat, partial si din cauza scheletului de peste. Injurand si scobindu-ne in gatlejuri dupa ultimele oase, ne dam batraneste cate o palma peste frunte si ne intrebam.. de mama naibii nu cumparam peste direct de la botul calului.. de mare, ca e plin de pescari, si il facem noi, la jar.. chestii. A doua zi de dimineatza.. pe la 12, cand e pestele mai proaspat, team alpha se intoarce victorioasa: a gasit caras. De atunci detest si carasul. cred ca animalul ala a fost facut in bataie de joc.. menirea lui era sa fie o caricatura de peste.. ca logo-ul de la fishbone.. dar cineva s-a jucat si dupa ce l-a facut din oase, muuuulte oase, a aplicat, la misto, si piele pe el.. De ce?? De ce te joci cu mintile noastre?!

Ma rog. Dupa o saptamana exterminasem toata rezerva financiara pe apa Borsec. Daca nu o vedeam langa mine simteam ca ma mumific. (desi stiam ca bulele alea nu sunt de la CO2, ci pentru ca a atins punctul de fierbere), asa ca am hotarat de comun acord sa ne mutam cortul, la propriu, in locuri mai prietenoase si propice vietii umane. Ca de exemplu desertul Gobi.

Am facut pana acasa 24 de ore. :-|

Pentru ca am pierdut prima salupa din Portita, am pierdut prima rata din Jurilovca, am pierdut primul tren din Baia, asa ca am mers pana in Babadag, unde ne-am urcat in tren, ca sa ne dea nashul jos la prima, fara sa priceapa ca ne-am intors ca Euridice din ghearele lui Hades si ca nu mai avem un chior. Prima era minunata localitate Codru. Populatie: 2. Trenuri care opreau in urmatoarele 12 ore: 1. In sens invers. Asa ca ne-am intors in Babadag. Frumoasa gara...

Astept reactii ale publicului. Pro or con.

26 comments:

  1. nostalgii de iarna... sau ce-ti veni maiculitza cu gura portitzei... te-o fi piscat un tantar

    ReplyDelete
  2. Acu...sã nu te superi cã-ti spun...da' tu n-ai habar despre propria ta persoanã si despre propriile tale limit...ãri!!! Ar fi trebuit sã stii dinainte cã nu esti înzestratã de mama-naturã cu atribute care sã-ti permitã sã te bucuri de un sejur la Gura Portitei, la 2 Mai, ori la cabana Podragu ; esti "dotatã" doar pentru excursii cu autocarul, cazare la hotel în camerã cu dus si, incluse în costul excursiei, trei mese pe zi la restaurantul respectivului hotel! Mare = Mamaia ; munte = Poiana Brasov...asa-i? Pãcat... ce mare pãcat!... Gura Portitei este cel mai relaxant loc din tara asta!...

    ReplyDelete
  3. sa nu facem comentarii despre persoane pe care nu le cunoastem, da? :)

    merg cu cortul de 10 ani - la munte si la mare alike. ia uite ce ma supar eu aici degeaba.. :))

    nu, nu-i asa ;-)

    "habar n-am despre propria persoana".. hmpf... chiar ma supar! :-/

    ReplyDelete
  4. si na, ca m-am enervat, pofteste si te uita la arhiva din august >:-(

    ReplyDelete
  5. Mmmm...
    Zee, imi place cum scrii, asta ar fi primul lucru care imi trece prin cap! Doi, probabil ca a fost o experienta neasteptata, dar suficient de puternica astfel incat sa faca subiectul istorisirii curente :) Tantari sau nu, apa au ba, vin sau otet, este greu sa te "switch" intr-un mood pur boem in asemenea conditii... N-am fost la Portitza (desi, din cate am mai auzit si pe la altii, cre'ca numai ideea de a merge acolo imi placea:)) ). Oricum, e cam greu de comparat cu Vama sau DoiMaiu' :D - zic eu (si-mi faceam veacul de singuratate pe acolo...)

    Oricum, astept noi istorisiri :)))

    ReplyDelete
  6. hihihi... sincera sa fiu, nu a fost chiar asa dureros, dar fac pe victima... la vara o sa merg in alt loc.. mi-au trecut pe la ureche niste zvonuri despre un minunat loc complet pustiu (right!..), insa nu divulg, ca as vrea sa ramana la fel pana atunci:-)

    ReplyDelete
  7. Am poftit si m-am uitat la arhiva din August, dar...habar n-am ce anume trebuia sã vãd! Probabil postul din 15 August - intitulat "100 years of repose"...titlu în care ai folosit un numeral (100), un substantiv si o prepozitie în limba Englezã (years of) si un alt substantiv, în Francezã (repose). Rezultatul acestui... colaj nu pune probleme de întelegere niciunui român poliglot, cititor de bloguri... Ce trebuia sã vãd acolo? - ceva care sã confirme afirmatia ta cum cã mergi cu cortul de zece ani - la munte si la mare ALIKE?!... N-am vãzut... Ori, poate, crabul înecat sau dormitorul din Oltcit erau dovezi cã...ce?!...Aha!...Ai fost prin 2 Mai!...Asadar posezi "atribute care sã-ti permitã sã te bucuri de un sejur..., la 2 Mai,..." Dar, la urma urmei, nu asta conteazã! Te cred chiar fãrã sã-mi prezinti dovezi, stai linistitã!... A fost vorba de o întelegere gresitã a câtorva cuvinte... O sã-ti explic toatã tãrãsenia...ca sã nu-ti mai faci sânge rãu... Din textul tãu se întelege fãrã efort (chiar tu o spui, EXPLICIT!) faptul cã ai trãit, la Portita, sapte zile de cosmar. "Cazarea" a avut partea ei - în cadrul acestui cosmar, asa-i? Citind textul, am fãcut un comentariu mai...neîndemânatic (!), crezând cã - fãrã sã ai habar despre vietuirea în cort si fãrã a-ti cunoaste propriile limite si posibilitãti de îndurare - ai nimerit cu cortul la Gura Portitei! Si ceea ce am spus eu a fost perceput de tine ca o ofensã, asa-i? Nu-mi rãmâne decât pãrerea de rãu! Am crezut cã ai simtul umorului... Am gresit si-mi cer scuze! Cu bine si-ti urez o vacantã plãcutã anul acesta, în locul minunat si pustiu despre care ai auzit niste zvonuri!...

    ReplyDelete
  8. oook.... analiza pe text incepe sa ma deranjeze. Mai ales ca e complet neindreptatita. Te invit sa incearci un dictionar inainte de a te arunca - iarasi- la diverse afirmatii nefondate. Nu apreciez nici luarea in deradere a limbilor in care aleg eu sa vorbesc cu unul sau cu altul aici. And don't fucking patronize me! Nu ai caderea sa imi oferi mie lectii de gramatica sau de vocabular.

    Esti binevenit in continuare, insa te rog sa retii ca esti pe tarlaua mea, iar orice critical comment from complete strangers este utterly discouraged. Cei care ma cunosc - chiar si doar de aici - au dreptul sa imi zica orice vor. Tu, intamplator, esti doar un trecator.

    sper sa regret ca m-am enervat iar.

    ReplyDelete
  9. Da. Deja regret. Te rog chiar sa ma ierti ca am folosit cuvinte asa dure fata de tine. Probabil, asa cum arata aliasul.. [remarca, ma abtin eroic sa utilizez anglicisme si imprumuturi care pateaza si aglomereaza inutil limba frumoasa si romaneasca, cu 60% frantuzisme] esti un spirit mai retras, mai salbatic, mai ne-obisnuit cu oleaca de diplomatie si bun simt in societate. Nu e nimic, nu te simti ostracizat, si nea Marin era pitoresc in simplitatea lui.

    Asa ca sub deviza "si el e cititorul nostru", am sa ma intorc regeste cu spatele si am sa imi vad de drum.. Adieu..

    darn it .. tot a scapat 1. :))

    ReplyDelete
  10. Domnitza Pustnica,

    ce v-a cashunat pe Zeeny a noastra? Din proprie experienta, stiu ca revoltele mele anti Mel Gibson sint din fasha sortite esecului. Ce sa-i faci? Gramatica ei e mai buna, bata-le norocul de substantive adjectivate :-).

    Galant, cu plekaciune,

    sussemnatul.

    ReplyDelete
  11. @pustincul:poate te stapanesti putin si nu mai faci afirmatii in necunostinta de cauza.
    Nu mai comentez...am uitat ce vroiam sa spun pentru ca m-am enervat :)

    ReplyDelete
  12. damn it. :-|

    he broke my public too. :-<

    everybody staaaay cool!

    ReplyDelete
  13. Ca de obicei, anonimul sunt eu, Dieies :)
    O sa ma semnez de acum incolo pentru ca nu se mai poate altfel :P

    ReplyDelete
  14. Pt. Pustnicul
    Extrasul de mai jos este luat dintr-un site de fotografie in care utilizatorii sint invitati sa isi spuna parerea. Sint convins ca te vei descurca cu traducerea si daca nu intelegi totusi mesajul pot sa mai revin cu o completare.

    "We suggest you focus on the photo, read what the photographer says and then suggest some ways to improve it. If it's good, say so, if it's bad, say how to make it better!"

    Pt. Zeenyshor
    Zeeny tu faci fotografii grozave(btw seria cu Minculescu e super) , de scris cel putin la fel,
    now why would you care 'bout this comments? Simply ingnore it and erase it. Keep around you what pleases you and what really makes you feel good.

    ReplyDelete
  15. Îl anunt pe "anonymous" cã m-a ajutat un cunoscut, traducându-mi citatul sãu, asa încât pot rãspunde... Exact ce sugereazã acel citat am fãcut si eu : i-am spus fetei (Zeeny) cum sã procedeze pentru ca lucrurile sã decurgã, pe viitor, mai bine. În esentã, i-am sugerat sã nu mai meargã cu trenul (cãci trenul umblã mai rar pe acele meleaguri...), ci cu R.A.T.A. (autocar - cu voia d-v....) si sã doarmã-ntr-un hotel, nu într-un cort! Nu am fãcut nici un rãu nimãnui! N-am înjurat pe nimeni! N-am jignit pe nimeni! Fata s-a supãrat deoarece considerã cã am subapreciat nota umoristico-satiricã a însemnãrii sale, iar cei care încearcã sã o apere nu au înteles foarte bine sensul comentariului meu! Este adevãrat - l-am fãcut în limba românã, nu în Englezeasca folositã de toatã lumea! Cer scuze si promit sã mã pun cu burta pe carte, sã-nvãt o limbã de circulatie...blogularã!

    ReplyDelete
  16. ma bag si io pe final, nu-mi inchipuiam ca a iesit biza --- mie mi-a placut tocmai interpretarea personala.

    analiza pe text sau judecatile personale de genul "nu te cunosti pe tine insuti (insatzi in cazul de fatza) sau limitarile-tzi" sunt subiective, irelevante si pot deveni jignitoare :D - si nu cred ca asta era intentia/ideea lu' pustnicu.

    io cred ca atunci cand nu iti place ceva la cineva cand esti in casa lui nu e frumos sa ii spui ca e de cacat ci nu ii mai calci pragul. chestie de civilizatie sau curtoazie cel mult.

    ReplyDelete
  17. Multumesc, Dragos, cred ca ai pus virgulitza sub ţ si punctul pe i cu o obiectivitate de care eu n-am fost in stare.. pentru ca, evident, eram in subiectul propozitiei :))

    Cred ca inafara de cazul in care cineva chiar are ceva de spus ceva despre gura aia de rai si marul ala al discordiei, ar fi momentul sa declaram subiectul inchis. Pana data viitoare :)

    ReplyDelete
  18. Hei, 2 centi daca imi permiteti peste program, se poate?
    Am fost acolo in 2004 si 2005, si ce concluzii am tras:
    a) destinatie foarte greu accesibila. Complet nerecomandat de mers acolo fara masina proprie (daca retin bine, se fac 3, max. 4 ore de mers lejer din Bucuresti pana in Jurilovca).
    b) locatie dificila pentru campat (vanturi puternice, sol nisipos-mlastinos, seara tantari ca in filmele de groaza).
    c) preturi destul de piperate, dar mult sub Mamaia, spre exemplu :) De avut in vedere ca toata aprovizionarea se face peste 15 km de lac.
    In fine: o sa ma duc din nou la anul? Sincer sa fiu, ezit. Dar nu exclud posibilitatea :))

    ReplyDelete
  19. In sfarsit.. cei din urma vor fi cei dintai.. asta asteptam. Multumesc!

    mai erau licurici in mare noaptea?

    In context de balta si mare, mi s-a recomandat si Sf. Gheorghe sau Sulina.. hihi.. mai frumos de ajuns :-)

    ReplyDelete
  20. Licurici in mare n-am remarcat. Au fost in schimb in 2004 zeci de mii de broscute (vorbesc serios) care ieseau in fiecare seara pe alei, incat era imposibil sa nu calci pe vreuna.

    ReplyDelete
  21. Minunat articol si taman ce imi facusem planuri sa merg pe acolo dar m-am speriat teribil. Poate dupa ce intram in UE...

    ReplyDelete
  22. se mai poate sta cu cortul la Gura Portitei anul asta? ca in fiecare an sunt zvonuri ca s-ar interzice

    ReplyDelete
  23. din pacate nu stiu sa iti spun nimic :-(

    da si tu un telefon la .. stiu eu? primaria din jurilovca sa zicem.. chiar nu stiu sa iti zic. :-(

    dar.. la cat de lunga era plaja aia.. eu zic ca tot gasesti un locsor ;-)

    ReplyDelete
  24. din cate stiam eu cei de la prima sunt mana-n mana cu cei ce administrazea statiunea din gura portitei asa ca nu cred ca-mi va fi de folos nr lor. eu o sa incerc pe 21 iul sa pun cortul acolo

    ReplyDelete
  25. http://memyselfandskandalouz.blogspot.com/2007/07/gura-portitei.html

    ReplyDelete
  26. da, imi amintesc. eram si eu in grupul vesel. n-a fost asa rau, in fapt. au si tantarii farmecul lor. acum, cand stam la hotel si nu mai sunt tantari, mie una mi-e tare dor sa plec cu aragazul, cu oameni roscati si cu trenul. a fost frumos in codru, btw. liniste, curat, populatie prietenoasa.

    ReplyDelete